Op pad met de Mini Electric

Op pad met de Mini Electric

Deze week is Fleet Control Nederland op pad met de Mini Electric. Story BMW-Mini ’s-Hertogenbosch heeft deze auto ons ter beschikking gesteld. Aangekomen bij Mini stond Tim Struijs mij al op te wachten in zijn kantoor dat omgetoverd was tot koelcel. Buiten was het 35 graden en in zijn kantoor was het heerlijk koel. Tim werkt al een lange tijd in de automotive branche en sinds een paar maanden voor BMW. Hij is helemaal op de hoogte van de ontwikkelingen bij de verschillende bedrijven in de omgeving.  De vestiging in ’s-Hertogenbosch ziet er fantastisch uit en behoort echt tot het premium segment. We hebben gepraat over verschillende trends bij klanten en uiteraard gesproken over de mooie BMW’s en Mini’s in de showroom. Zeker de moeite waard om langs te gaan en Tim een keer over het zakelijke segment aan te spreken!

 

Mijn ervaringen

De Mini Electric is de eerste elektrische auto van Mini.  BMW is zelf natuurlijk niet helemaal onbekend met het ontwikkelen van elektrische auto’s. Ze hebben al veel ervaring met de BMW i3 en binnenkort staat de BMW iX3 in de showroom (Ik kan niet wachten!). Maar in deze blog gaan we het hebben over de Mini Electric. Wat een super gave auto is dit. Het is een ‘‘eye candy’’ om te zien. Prachtig leren stoelen die helemaal naar wens zijn in te stellen. Het dashboard heeft een moderne maar toch ook de ‘’old-school look’’ van de oude Mini. Overal zie je de typische gele kenmerken terug van het elektrische model. De cirkel om het midden console verlicht mee met handelingen die je toepast in het mediasysteem en de navigatie. Op en top dus! Tim vertelde mij voordat ik instapte dat het een kanon op wielen is. Deze stond naast de Mini Cooper S maar rijden met de elektrische variant is bijna leuker. Geen stoer geluid maar wel heel veel koppel en vermogen.

Eenmaal ingestapt om de auto te testen en terug te rijden naar wat wij noemen ‘de Holding’, voelt de auto gelijk Premium aan. De Mini Electric onderscheidt zich daarin sterk ten opzichte van andere elektrische auto’s. Het stuurt goed, het pedaal voelt natuurlijk aan. Je kunt de auto instellen in verschillende rijstanden zoals Sport, Comfort, ECO en ECO+ en daarbij ook nog bepalen hoeveel de auto afremt op de elektro motor voor het regenereren van stroom.

Uiteraard heeft elke auto ook wat puntjes waarvan je denk mwah dat kan beter. Het design is super dat is duidelijk, maar door het design is het voorraam vrij smal en kun je wanneer je vooraan staat bij het stoplicht, wat nu vaak het geval is in tijden van Corona, het stoplicht boven je niet zien. Dus moet je een beetje naar voren hangen of wat afstand nemen van de stoplijn. De range is ook een puntje maar daar kom ik zo op. Na het stoplicht een bochtje om de snelweg op, auto in sport, gaspedaal in… wauw wat een snelheid! Echt heel indrukwekkend. De auto ligt als een blok op de weg en voelt sportief aan. Cruisen is fijn, de airco werkt goed, de Harman Kardon speakers knallen lekker. Wat is de auto absoluut geen familie auto. De kofferbak is ondanks de dubbele bodem vrij klein. Ik ben 1.78 en achter de bestuurder kan niemand zitten en daarbij is het een driedeurs auto. Wat is de auto absoluut wel. Dit is echt een fun car! Een auto die gebruikt wordt als uitstraling voor bedrijven die bijvoorbeeld in de consultancy werken, een auto die je met een huishouden van 1 of 2 hebt, en voor het woon-werk verkeer tot circa 75 km enkele reis. Of als luxe c.q. sportieve tweede auto erbij.

Niet onbelangrijk natuurlijk de range. Ik vertrok volgeladen met 173 km op de teller en kwam na 65 kilometer aan met een range van 108 km. Dit klopt precies. De totale range valt iet wat tegen in vergelijking met de modellen die momenteel worden uitgebracht. Gemiddeld is dit zo een 200 kilometer. Voor mij persoonlijk is dit echt prima maar als je een lange vakantie rit gaat maken, dan moet je wel wat plannen. 😉

Technische gegevens

  • Range zomer gem. 215 km                  –  Range winter gem. 160 km
  • AC laden 11 kW (3.15 uur 100% vol) –  DC snel laden 49kW (29 min. 80% vol)
  • Accu Capaciteit 32.6 kWh                   –  Accu Capaciteit bruikbaar 28.9 kWh
  • Topsnelheid 150km/h

Plus en minpunten

+ Premium auto in alle opzichten              Totale range is beperkt
+ Fijne comfortabele stoelen                        Ruimte benen achterbank erg krap
+ Hoge fun factor!                                          Voorraam is wat laag/ smal
+ Technisch perfect

Al met al echt een mooie sportieve elektrische auto met een hoge fun factor! Qua looks en rijeigenschappen klopt deze auto aan alle kanten. Ik kan deze auto iedereen aanraden die opzoek is naar een elektrische auto met een mooie uitstraling die voornamelijk voor middel lange ritten gebruikt wordt. Ik ben enthousiast maar dat was wel te merken. Mocht je vragen hebben over onze ervaring, laat het ons dan zeker weten. Voor een proefrit verwijs ik je graag naar Story ’s-Hertogenbosch .